Oleh: Urang Rantau | Juni 21, 2008

Pasambahan Katurun Rumah (Mintak Pulang)

PASAMBAHAN KATURUN (MINTAK PULANG)

Sesudah selesai makan dan minum serta menyantap parabuang (kue-kue) yang dihidangkan, biasanya disambung dengan rokok sebatang dan ngobrol kekiri-kekanan, maka sampailah waktunya untuk pulang. Si alek yang biasanya diwakili oleh orang yang sama dengan yang menyampaikan pasambahan diawal alek tadi akan diminta oleh anggota alek yang lain untuk meminta diri ke si pangka. Psambahan inipun biasanya ditujukan kepada orang yang sama dari si pangka.

St.Mangkuto : ” Angku sutan Alamsyah, ambo manyambah.” ( disampaikan dengan

menyusun jari seperti menyembah ke arah St.Alamsyah, dan St.Alamsyah berdiriuntuk kemudian menjawab).

St.Alamsyah : ” Manitahlah, Sutan Mangkuto”.

St.Mangkuto : ” Sungguahpun Sutan surang nan ambo sambah, alah sarapek

papeknyolah Niniak mamak, sarato jo silang nan bapangka karajo nan bapokok, nan Sutan baipa bisan, jo urang sumando tampek ambo maantakan sambah. Indak taatok tabilang gala jo sambah ambo muliakan. Indak doh ambo rasonyo malampau malinteh, alah bulek kato dipihak sabalah kamari di ambo tabik pasambahan. Apo nan jadi buah pasambahan dek kami iolah karano diwakatu nan bak kini, kok nan diama alah pacah, nan dimukasuik alah sampai, saiyo pulo dek ado pulo karajo duo-tigo nan mananti, baitu pulo dek niniak jo mamak kok lamo tagak taraso paniang, kok lamo duduak taraso panek, iolah nak maurak selo maayun langkah nak pulang karumah masiang-masiang. Mamintak kami, nak dilapeh jo hati nan suci, jo muko nan janiah. Sakian sambah bakeh Sutan.”

(Cara minta diri yang sangat indah penyampaiannya. Dengan petatah petitih disampaikan kerja yang ini sudah selesai, dan masih ada kerja yang lain, maka pertemuan ini minta diakhiri).

St.Alamsyah : ” Alah sampai tu, Sutan Mangkuto?”

St.Mangkuto : ” Alah, Sutan”.

St.Alamsyah : ” Ma, Sutan Mangkuto, sungguahpun Sutan surang nan ambo sambah,

alah sarapek papeknyolah niniak jo mamak, sarato jo tuangku nan dua tigo kadudukan, tampek ambo maantakan sambah. Indak taatok tabilang gala jo sambah ambo muliakan. Indak doh ambo malampau malinteh, dek ambo tabik pasambahan. Ma, St.Mangkuto. Apo nan jadi pasambahan dek Sutan tadi iolah dek karano hari alah barembang patang, kok balayia alah sampai kapulau, kok bajalan alah sampai kabateh, nan diama alah pacah, nan dimukasuik alah sampai, baitu pulo dek ado karajo duo jo tigo, niniak jo mamak sarato alek nak mintak dilapeh jo hati nan suci, jo muko nan janiah, kan iyo sarupo itu, Sutan?”

(Versi jawaban dari St.Alamsyah ini tidak persis sama dengan apa yang diucapkan oleh St.Mangkuto, tetapi intinya adalah serupa. Sehingga kalau diikuti secara baik, akan terlihat bahwa kedua orang ini mengeluarkan segala kemampuannya untuk membuat pembicaraan sambah manyambah ini tidak menjadi kaku dan monoton).

St.Mangkuto : ” Sabana-bananyo tuh Sutan”

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto. Nan jadi buah panitahan dek sutan tadi tu iolah alah

talingka dipusako, alah pasa nan batampuah. Namun sungguahpun baitu bak pituah urang tuo-tuo, kato surang babuleki, kato basamo bapaiyokan, dek karano kami ado baduo batigo disiko, kok ambo elo jo mupakaik, mananti Sutan sakutiko, laikoh didalam adaik?”

St.Mangkuto :” Ma St.Alamsyah, iyo di Sutan, bapakaikan bana pituah utrang tuo, kok

baitu bialah ambo nanti, asa pintak lai ka balaku, kandak lai ka buliah”.

(St.Alamsyah membawa pembicaraannya itu kedalam kelompok si pangka. Biasanya salah seorang si pangka akan mengatakan minta maaflah dulu kalau ada pelayanan si pangka yang kurang. Pembicaraan ini tidak dilakukan dalam bentuk sambah manyambah).

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto. Dihari nan tadi minta wakatu ambo sasaat sakutiko

untuk mampaiyo mampatidokan nan jadi buah panitahan Sutan. Saiyo puloh kakasan lai kababari nyo. Namun ado pulo nan takana dek silang nan bapangka karajo nan bapokok, iyolah tantangan duduak jo makan. Kok jujua panjuik, luhak lambang, nan tuo ta katangahkan, nan mudo ta katapikan, iyolah mintak maaf kami silang nan bapangka karajo nan bapokok. Baitu juo tantangan makan jo minum, kok kurang asam garamnyo iyolah sabana minta direlakan jo dimaafkan. Sakian sambah bakeh Sutan.”

(Pelayanan yang kurang tentu tidak mengenakkan bagi alek yang datang. Untuk itu si pangka mintak maaf kalau ada orang tua yang didudukkan ditengah-tengah dan yang muda didudukkan dipinggir. Maksudnya adalah seharusnya yang tua duduk dipinggir ruangan supaya bisa bersandar ke dinding dan yang muda masih kuat untuk duduk ditengah tanpa harus bersandar. Bagitu juga sambal/gulai yang dimakan biasanya adalah masakan dapur rumah itu, kalau kurang enak tentu yang harus minta maaf atas kekurangan ini adalah si pangka).

St.Mangkuto : ” Alah sampai tu, Sutan?”

St.Alamsyah : ” Alah., Sutan”

St.Mangkuto : ” Dihari nan tadi Sutan minta wakatu sasaat sakutiko untuk mampaiyo

mampatidokan parmintaan dari kami nan sabalah kamari ko. Saiyo pulo alah dapek kato nan sapakaik, kakasan lai kababari. Disampiang itu baparmintaan pulo dari silang nan bapangka karajo nan bapokok, tantangan duduak, kok lai nan indak ditampaiknyo, nan diateh ta kabawahkan, nan ditangah ta katapikan, baitu juo tantangan makan, kok lai nan kurang asam garamnyo, nan malimbak dek panuah, nan badakuak dek kurang, mintak dibari maaf. Kan iyo sarupo itu Sutan?”

St.Alamsyah : ” Sabana-bana nyo tu, Sutan.”

St.Mangkuto : ” Ma St.Alamsyah. Sapanjang panitahan Sutan tadi iyolah ambo jawab.

Tapi kok nan parmintaan Sutan ko, kok ambo bao jo mupakaik, jo niniak mamak nan sabalah kamari lai koh dalam adaik Sutan?”

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto. Iyolah bapakaikan bana dek Sutan adaik nan

diadaikkan, Pailah Sutan jo parundiangan, ambo tagak jo panantian.”

(St.Mangkuto membawa pula pembicaraannya tadi dalam kelompok si alek. Sesudah dapat kata putus bahwa semuanya sudah sesuai dan sudah pada tempatnya maka disampaikanlah oleh St.Mangkuto ke St.Alamsyah.)

St.Mangkuto : ” Ma St.Alamsyah. Dihari nan tadi mintak wakatu ambo sasaat sakutiko,

iyolah alah dapek kato nan sapakaik rundiang nan saukua. Kok tantangan duduak iyolah alah ditampeknyo. Nan tuo alah katapi, nan mudo alah katangah.Bak kecek urang gaek, alah di rasuak manjariau, alah dilae lakek atok. Baitu juo kok juadah nan katangah iyolah alah saasam sagaramnyo. Nasi nan sasuok iyo alah kaubek litak, aia saraguak iyo alah paubek hauih. Nan piriang tadinyo tasusun rapi, kini alah centang parenang. Sadonyo alah sarasi. Alah koh sanang hati Sutan? Subaliak daripado itu iyo parmintaan kami tadi juolah nak kami ulang.”

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto. Iyo di Sutan, alah baelo kato jo mupakaik, babao jo

rundiangan. Alah dapek pulo kato nan saiyo, kok nasi sasuok iyo alah kaubek litak, kok aia saraguak alah paubek hauih. Baitu pulo kok duduak iyo alah ditampeknyo. Kan baitu, Sutan?”

St.Mangkuto : ” Saiyo-iyo, Sutan”

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto, tantangan nan katangah dek Sutan tadi iyolah dalam

adaik nan bapakai, alah barih nan bapahek. Sungguahpun baitu, bak kecek urang tuo-tuo, padi indak sakali masak, buruang indak sakali inggok, ado pulo nan takana dikami silang nan bapangka karajo nan bapokok, iyolah tantangan marapulai, nan baantakan. Kok ketek iyolah banamo, kok gadang iyolah bagala, siapo koh namo marapulai dan siapokoh gala baliau. Sakian sambah bakeh Sutan?”

(Untuk mengatakan bahwa si pangka kelupaan, si pangka menyampaikan melalui petatah-petitih yang memberikan kesan bahwa lupa itu adalah hal yang alamiah. Padi disawah tidak serentak masaknya, burung yang berombongan terbangnya tidak serentak hinggap, selalu ada yang tertinggal. Bagitu juga ingatan si pangka).

St.Mangkuto : ” Alah sampai, Sutan?”

St.Alamsyah : ” Alah, Sutan.”

St.Mangkuto : ” Ma St.Alamsyah. Sambah manyambah kapado Allah sajo kito

pulangkan. Baitu juo panitahan Angku tadi, kok dirantang namuah panjang, kok dipunta namuah singkek. Daulu kato basitinah kudian kato basicapek,capek sajo ambo manjawab kaharibaan Angku. Ado pulo nan taraso-raso dihati nan takalang-kalang dimato dek silang nan bapangka karajo nan bapokok, iolah tantangan marapulai. Kok ketek banamo gadang bagala. Sia koh namo ketek jo gala marapulai. Kan baitu, Sutan?”

St.Alamsyah : ” Sabananyo tu, Sutan”

St.Mangkuto : ” Ma st.Alamsyah. Tantangan itu nan Sutan tanyokan, iyolah dek karano

marapulaiko, baniniak jo bamamak, ambo tanyokan kabaliau tu sabanta, mananti Sutan sakutiko, lai dalam adaik tu Sutan?”

St.Alamsyah : ” Basugirolah lah Sutan.”

(St.Mangkuto menanyakan gelar dari marapulai, ke salah seorang keluarga yang terdekat dari marapulai. Biasanya gelar itu sudah disediakan dan tinggal menyampaikan secara resmi di acara ini).

St.Mangkuto : ” Ma St.Alamsyah. Dihari nan tadi minta wakatu ambo sasaat sakutiko

untuk mananyokan gala marapulai. Alah dapek pambarinyo, iyolah marapulai ko banamo ……………….(disebutkanlah nama marapulai), kini bagala Sutan ………………. (disebutkan pula gelar yang diberikan oleh mamak marapulai). Disubaliak daripado itu baparmintaan pula niniak jo mamak marapulai, minta gala baliau ko disorakkan ditapian nan langang, dilabuah nan rami. Baitu juo, kok iyo nan marapulaiko umua baru sataun jaguang, darah baru satampuak pinang, kok kabukik samo dibao mandaki, kalurah samo dibao manurun, Sakian sambah, Sutan.”

(St.Mangkuto mewakili keluarga marapulai, menitipkan marapulai kekeluarga anak daro, supaya dibawa sama-sama sehilir semudik dalam kehidupan kekeluargaan ini.)

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto. Iyolah dek pambari , tantangan namo marapulai yaitu

…………………….(nama marapulai) nan kini bagala Sutan ………………(gala marapulai). Kok baitu, iyolah kok sorak lah kalampauan, bisiak lah samo kadangaran, bialah nak kami imbaukan dilabuah nan gorong di tapian nan rami. Saiyo pulo nan marapulaiko, iolah nak kami bao saayun salangkah, kok tatilantang samo minum aia, kok tatungkuik samo makan tanah, Kok utang sapambayaran, piutang satarimo. Baitu bana dikami tu, Sutan, Alah koh sanang hati Sutan?”

(St.Alamsyah mewakili keluarga anak daro menyampaikan pula bahwa marapulai ini akan diperlakukan lebih dari yang diharapkan oleh keluarga marapulai. Bukan hanya dibawa kebukit dan kelembah saja, sampai-sampai hutang pun sama-sama dibayar).

St.Mangkuto : ” Ma St.Alamsyah. Kok itu nan Sutan sabuik iyolah sabana sajuak dalam

hati, lah sanang kiro-kiro mandangakannyo. Nan kok baitu, namonyo lah sampai kito kaujuang mah, Sutan. Baliak pulolah kapangka, parmintaan kami tadi nak dilapeh jo hati nan suci jo muko nan janiah tadi juolah panuahi. Sakian, Sutan.”

St.Alamsyah : ” Ma St.Mangkuto, bak kecek urang gaek, ditarah indak tatarah, ditabeh

juo jadinyo. Ditagah indak tatagah, dilapeh juo jadinyo. Baapo lai Sutan, kok iyo baitu pintak Sutan, kami lapeh malah jo hati nan suci, jo muko nan janiah. Baparantian malah kito.”

St.Mangkuto : ” Dek pintak alah balaku kandak alah buliah, Alhamdulillah panyudahi,

Sutan. Samo-samo mambaruikkan tangan kamuko sajo awak Sutan.

Dengan demikian selesailah sudah acara sambah manyambah minta pulang dirumah anak daro sesudah selesai makan dan mendoa selamat.

Sumber : K.R St.Alamsyah.


Responses

  1. tolong pasambahan yg di tampilkan sasuai jo aslinyo.
    Pasambahan kurai tarutamo
    thax

    • Nah kalatualn amo jugo urang Kurai Suku Jambak Nanti ambo buka tambo lamo jo urang tua di rumah trims uda palimo

  2. da kok lai banyak koleksi pidato minang tolong kirimkan ka ambo,sangat baguno dek ambo untuak di ajakan ka generasi minang nan sadang sikola karano di sikola kini ada mato palajaran Budaya Alam Minangkabau. tarimo kasih.


Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Kategori

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: